Friday, October 21, 2011

Rootsi kunn koju kätte!

Yyrike põhjamaa suvi on läbi. Mu elus lõppes järjekordne põrandal magamise periood, mis asendus Puust Voodis Magamise Ajastuga. Usun, et prouased Karma ning Maaja selle kohta midagi head ytlevad.
Tollestsamast põnevast bhutiigist, kust see voodi (tegelt raam, millele tuli ise põhjalauad lõigata ning lisada oma vedrud) pärineb, olen ostnud ka oma lemmiknoa. Hea valuteras, hr-sed Karlsson & Nilsson, Eskilstuna & lõvi pilt.
Mu maailmas on ka mõned meeldivad hullused, mis mujal maailmas kuuluvad tegelt täiesti normaalsete hobide hulka. Muidugi pole mul kellegagi kõva häälega võimalik rääkida rhyncostylise varieteetidest & leedukate tillandsiatest, koolihariduse ajalugu ega riigiasutuste tyypprojektide piirkondlikud erinevused 18-19 saj ei huvita samuti kedagi. Aga see-eest on meil juba kritiseerimatux kombex, et ka naised istuvad vajadusel autorooli v keelduvad ebavõrdsest kaubavahetusest.
Meile on paljud asjad, oskused & kombed jõudnud rahulolematust tekitavalt hilja, kuid inimesed on toiduhankimisest ylejäävast rohkest ajast õppinud otsima asendustegevusi, et suunata oma kyttimiskirg, soojätkamise himu ning surmahirm mitmekesisematele & pikematele radadele.
Võixin kunstiliselt öelda, et autosõit on sex, majaehitamine surmahirm ning loodus (& materjali)teadused kyttimiskirex. Mäletan aega, kus ma kodutu, mõistusetu, haige & lootusetult õhukesena niisama ringi hulkusin. Öeldaxe, et noorus on ilus aeg. Sest noorel inimesel on elus vähe kõhklusi & valikud on lihtsad. Mina seda aega oma elus tagasi ei taha, sest valikud olid halvad & väga halvad. Seal, kus praegu on suure vaevaga õpitud kombed & elementaarne toimetulek pluss mõned ilusad eriteadmised, oli haigutav, kibe tyhjus & ahastamapanev lollus - ning ähmane teadmine, et sul on midagi väga olulist puudu.
Ma hakkan juba õrnalt tundma, kuidas on elada, kui sul on kultuurikiht, teadmine ainetest & liigutustest. Et sa suudad sind kõnetavale inimesele otsa vaadata, mitte ei otsi paaniliselt põgenemisvõimalust. Et sa tohid keelduda vastikust asjast, mitte ei anna sisemiselt karjudes teise tahtmistele järele. Sul on huvi teha täna midagi toredat & toimetada kasulikult, mitte paaniline & valus vajadus peitu pugeda & mitte millestki midagi teada. Sa elad tuultpidavas toas, ehk on ruumi isegi käsitööd teha v palmi kasvatada, & toal on värv seinas ning pestav põrand, ning keegi pole huvitatud sinu kiirest väljakolimisest. Su nuga LÕIKAB, mitte ei rebi ega lömasta toiduaineid; jalgratas & auto SÕIDAB, mitte ei raiska ihu/sõiduki vedelikke ega lagune iga jumala sõidu ajal; mööbel SEISAB & KANNAB, mitte ei loxu-kõigu-lagune pidevalt. Ning riietel on värv, vorm & lõige, mitte ainult kotakas kude, mis keha kuidagi ära peab katma.
Ka inimesed võixid olla puust, kivist & rauast. Mitte mingist pudrust, mis seab yhtedele suured & fantaasiarikkad õigused, teistele põmst ainult kohustused. Ahjaa, õigus vaikida on kõigil. Ning õigus saada vaikides kuritarvitatud.
Irooniline, et inimeste võrdsete õigiuste & võimaluste poolt maailma yhe parema paikkonna Rootsi päälinna järgi on saanud oma nime ka kurjategijate ohvrite ellujäämisstrateegia, mille järgi on kasulik (& vbl ellujäämisex ainus viis) nõudmiste esitajaga kaasa tegutseda & sellele sympaatiat väljendada. Stockholmi syndroom.
"Kuldset rootsi aega" e stabiilset majandust, millest kõik yhiskonna kihid märkimisväärset kasu said, ei mäleta enam keegi.
Rootsi terase on välja vahetanud idamaine korduvkasutatud toorainest & vilets metallitoodang.
Meie oma seppade kogukond on nii pisike, et neid yldiselt peetaxe haldjatega sarnasex eluvormix.
Ehk jõuame viletsast idaeuroopa-orjariigi narratiivist sinnamaale, kus meistrid & töökojad elus suudavad pysida, mitte ei anna põmst kogu riigi sissetulekut suurte välismaa firmade allhanketööstus pluss yxikud väheedukad brändid & tooraineexport.
Siis on mul ka midagi põnevat teha. Varsti pean ma hakkama jälle rahateenimisele mõtlema, aga Neil on mulle pakkuda liinitööd eurotehases, kvalifikatsioonidele mittevastavat lihttööd, või siis okkalist & niipea mittetasuvat põnevat eneseteostust armastatud erialadel.
Yhel päeval aga olen ma nii vana, et keegi enam mu kohatuse, koleduse & paxuse yle mõtteid ei väljenda. Siis ma olen ainult vana, ning paljud hobid on vanale inimesele kergesti andestatavad, ning mu jutt ei lähe enam tõesti kellelegi korda. Ma luban, et võite kogu mu toidu endale võtta.

No comments:

Post a Comment